Esti aici
Prima pagina > Comunicare & PR puterea conceptelor > Medierea comunicarii, comunicarea bazata pe nevoi, om versus fapta

Medierea comunicarii, comunicarea bazata pe nevoi, om versus fapta

” Esti un nesimtit pentru ca ai indraznit sa imi spui asta !”
„M-a deranjat modul in care mi-ai spus asta !”
Diferenta intre cele doua este colosala!
De ce ?Doar pentru ca exista in formulare alte cuvinte? Nu!
Pentru ca in prima afirmatie se vorbeste despre modul in care consideram ca este acea persoana, modul in care noi o vedem, o etichetam, din cauza a aceea ce ea a spus.
In cea de-a doua afirmatie comunicam exact ceea ce ne-a deranjat „modul in care mi-ai spus asta „- adica tonul vocii, atitudinea, poate si non-verbalul cum ar fi grimasa fetei, gestica mainilor(care uneori poate fi amenintatoare).
Faptul si eprsoana, sunt lucruri distincte.Persoana cu trasaturile sale individualizate, temperamentul si personalitatea sa are comportamente si atitudini care determina intr-o masura faptele pe care aceasta le plasmuieste.Faptele(aici putem considera inclusiv comunicarea) sunt mijocul prin care indivizii interactioneaza.Asadar, ceea ce a facut, ceea ce a spus este diferit fata de cum este persoana.Este de la sine inteles ca procesul de socializare are la baza o regula de inteartiune umana care sa ofere fiecarui individ dretul al exprimarea perosnala, dar fata a leza pe celalalt.
Ceea ce ne indeparteaza mai mereu de la a gestiona un conflict este chiar modul in care exprimam ceea ce ne-a deranjat.In fond, nu persoana prin felul ei de a fi ne-a facut sa ne simtim, umiliti, jigniti, nelalocul nostru, ci modul in care ea ne-a privit, a gesticulat, tonul pe care l-a folosit, cuvintele pe care ni le-a adresat.
De ce de multe ori intr-un conflict nu reusim sa avem o conversatie eficienta si sa ajungem la o solutie, concluzie?
In afara de domnul ORGOLIU care ne conduce intr-un mod exceptional rationamentul si simtirea in cele mai cruciale momente, de ce oare nu reusim sa aducem problema la  o viziune obiectiva?
A discuta obiectiv, despartind omul de fapta sa, presupune maturitate, asumare si faramitarea orgoliului, dar mai mult de atat este despre NEVOI.Despre nevoia de a fi ascultat si inteles, nevoia de a fi acceptat si nu criticat, nevoia de a vedea ca ii pasa celui de langa tine, nevoia de a auzi si alte povesti ca si ale tale, nevoia de acceptare, apartenenta, asumare, iubire, recunostinta, comunicare.
Atunci cand vorbim despre ceea ce s-a intamplat sau doream sa se intample, despre cum ne-a facut sa ne simtim si ce nevoie de simtire aveam, de fapt nu despre om in sine, incepem sa comunicam cu adevarat.
Foarte greu de altfel sa despartim in modul in care comunicam, fapta de om.
Caci nu omul in sine ne-a deranjat, ci fapta, actiunea sau spusele sale.
De ce conteaza sa putem face aceasta diferentiere ?
Interactiunea intre oameni are loc la nivel energetic, dar si faptic, aici incluzand si nivelele de comunicare pe care noi oamenii le cunoastem :paraverbal, non-verbal, energetic, spiritual si, cel mai utilizat, modul de comunicare verbal.Paradoxal sau nu, desi detinem suficient de multe cuvinte in vocabularul nostru pentru a exprima ceea ce simtim, nu rareori le folosim gresit, nereusind sa exprimam , defapt, trairea, sau folosim cuvintele cele mai putin potrivite.
Un prim pas inspre o comunicare eficienta este sa deosebit fapta de om.Pentru ca actiunea sa asupra noastra a creat in noi anumite trairi, anumite sentimente in functie si de modul in care noi le-am perceput in acele momente.
Fie ca este vorba despre comunicarea in familie, sau intr-un cuplu sau a da un feedback unui client sau vanzator, bazele sunt mereu aceleasi.
Cat de simplu ar fi daca in orice fel de conflict sau neintelegere am putea sa stam doua secunde, sa gandim de trei ori ca sa putem accesa ceea ce simtim si ce nevoie avem in mod real si apoi sa livram o impresie despre cum ne-am simtit in interactiunea cu persoana x.
Ca de exemplu „vorbele tale m-au facut sa ma simt inutil”, „faptul ca nu te-ai uitat la mine  cand ti-am vorbit m-a facut sa simt ca nu sunt important nici eu pentru tine, dar nici macar ceea ce aveam sa iti spun „, „cand ai ridicat degetul si ai ridicat si vocea, mi-a fost frica si m-am simtit mic, neinsemnat si neiubit si am  simtit ca nu am dreptul la o parere” ” imi este greu sa iti spun ce simt, daca tu mereu iti dai ochii peste cap si pufai ” .
Versus ” m-am simtit important pentru ca atunci cand iti povesteam te uitai la mine si dadeai din cap in semn ca intelegi si auzi ce iti povestesc”, ” desi mi-a fost greu sa iti spun asta, m-am simtit eliberat cand mi-ai spus ca nu tu doar ma asculti, fara sa ma judeci/critici si ca impreuna vom gasi solutii”
De la negocierile politice, pana la cele mai mici discutii in familie, totul pleaca de la cum doresc sa se simta cei care poarta conversatia, cei care comunica.Fie ca cel mic, desi i-ai spus de zece ori sa nu mai vorbeasca in acel moment, interntionat incepe sa urle pentru ca are nevoie sa simta ca inca mai este important, vazut, iubit si tipatul lui sparge tiparul creat de tine sa iti transmita ” sunt aici, ma vezi ?, eu sunt numarul unu, de ce m-ai pus pe locul doi ?” si in acest caz il poti asigura ca inca este important pentru tine, dar chiar si pe locul doi in acel moment, ai si tu nevoia de a duce un lucru sau o conversatie cu un adult la bun sfarsit in liniste, dar il asiguri ca inca il vezi, iti pasa, astfel cuvintele tael conteaza.Fie ca vorbim despre conflicte de afaceri, unde este vorba despre putere, lidearship, si tot despre nevoia de a fi stapan, sigur pe sine, important sau nevoia de a se simti confortabil daca vorbim despre un client si care da un feedback despre un serviciu, produs.
Comunicarea bazata pe nevoi inseamna sa stim in  primul rand care era nevoia care nu a fost indeplinita .Asta ca sa ne putem exprima nelinistea,nemultumirea in mod corect.
Asadar : cine vorbeste si cine asculta? cine si cum se simte ? cine , ce si cum face si cum te face sa te simti ?
Cuvintele au o putere energetica extraordinara, ele ordonand particule de energie emisa chiar si de inima si transmitandu-le catre celalalt.
Daca am fi mai constienti in modul in care le folosim, oare cum ar arata inimile si gandurile noastre atunci cand am transmite corect ceea ce traim in interior ?
Daca am fi constienti ca verbalul este doar unul dintre canalele de comunicare, dar nu cel mai puternic!Daca ne-a reaminti ca vibratiile energetice sunt primele prin care am comunicat, dar si cele mai eficiente, insa in evolutia umanitatii importanta acestora a fost diminuata !Daca am vorbi despre intuitie si comunicarea celulelor din corp sau comunicarea spirituala cu universul, poate am putea vedea cu adevarat ca toate cuvintele pe care le folosim sunt doar un mijloc al simtirii, si ca , din pacate, deseori nu le atribuim incarcatura corecta.
De ce atragem energetic anumite tipare in vaita noastra, acre este formula matematica a spatiului energetic al fiecaruia dintre noi, care este istoria si incarcatura energetica cu care venim, ce legatura are ea cu misiunea ep care o avem, pana la cum si de ce folosim anumite cuvinte a caror energie determina reactii, atidtuni, apoi fapte.
Da, puterea cuvantului este creatoare de fapte, de realitati.Energia fiecarui cuvant cuprinde o parte din universul celui care l-a transmis.
Dar , desprea asta vom vorbi in alte articole in alte articole, despre campul energetic al persoanei acre s-a calculat in mod matematic, despre vibratia transmisa si preluata ,despre dimensiunile in care comunicam si cum sa ne autoeducam inspre comunicarea adevarata si profunda.
Daca ne-am concentra spre SCOP, adica sa gasim solutii, nu sa criticam si sa cream noi probleme, totul ar fi mai simplu!
Share Button
Anca
Specialist Relatii Publice si Comunicare, formator in comunicare sustin importanta unui PR de calitate pentru antreprenoriatul romanesc.Educatia clientului si a antreprenorului inspre o comunicare eficienta si obiectiva este un drum spre care am pornit.O campanie de comunicare si PR nu se limiteaza doar la social media, ci exploreaza si exploateaza intregi comunitati sociale, creand evenimente, branduri si servicii care raman in sufletul si mintea clientului.
http://www.ancaradubasarab.ro

Lasă un răspuns

Top