Esti aici
Prima pagina > Comunicare & PR puterea conceptelor > PUTEREA CUVINTELOR- ce spunem dincolo de vorbe?

PUTEREA CUVINTELOR- ce spunem dincolo de vorbe?

Astazi am fost invitata in cadrul Saptamanii Altfel la o frumoasa clasa a III-a pentru a desfasura cu elevii un atelier de comunicare.

Ochi luminosi, fete zambitoare si inimi deschise m-au intampinat de la intrare. Dincolo de ele aveau sa mi- se dezvaluie fiinte minunate care m-au invatat inca odata cum, ce si de ce.De ce spun ca m-au invatat? Pentru ca, de fiecare data cand ma intalnesc cu cei mici ,nu le spun ca am venit sa „ii invat”, ci ca „am venit sa invat de la ei”.Si pentru ca toate se leaga si curg lin de fiecare data cand Universul conspira sa fiu unde si cu cine trebuie, la aceasta afirmatie a mea ca eu  „am venit sa invat de la ei”, unul dintre copii a schitat o grimasa puternica pe care eu am verbalizat-o, traducand verbal mimica fetei lui ” cum adica sa invete doamna de la noi, ce sa invete ?”.Si uite asa, am inceput sa comunicam doar din mimica si gesturi, fara cuvinte, dar…drumul avea sa fie mult mai mulg si interesant.

Timp de  o ora am intrat cu cei mici in taramul comunicarii de dincolo de cuvinte, al comunicarii despre ce si cum simtim si ce putere punem noi, poate fara sa ne dam seama, in cuvinte atunci cand dorim sa spunem ceva despre cineva sau despre ceva.

Am vorbit despre cat de puternic simtim cu inima sau cu mintea, daca mai mult gandim sau mai mult simtim si daca atunci cand ne certam cu cineva uitam, de fapt, ce ne-a dus la cearta: fie o opinie diferita, un mod diferit de perceptie sau felul diferit in care simtim.

Pe tabla am scris cateva cuvinte, votand ce culoare simtim noi ca au cuvintele respective, prin intelesul lor , intelegand astfel si ca o culoare arata ce simtim si cum simtim.

Pentru ca mereu am la mine „mingea magica” a urmat jocul cunoasterii in care ei s-au prezentat dupa anumite reguli pe care eu le schimbam.Primul se ridica, isi spune numele si arunca mingea la un coleg caruia ii spune o calitate pe care o vede la el, apoi urmatorul arunca mingea la un coleg cu care s-a certat uneori si simte ca nu s-a impacat pe deplin si spune o calitate a acestuia, altul arunca minge unui coleg cu care nu prea se intelege si spune un defect al sau propriu si tot asa a mers minge printre calitati, defecte, dezvaluiri si fapte, pana am tesut o panza interesanta a cunoasterii si comunicarii.

Am aflat cine este artist, cine este prieten de nadejde, cine este ecrtaret sau cui ii place sa „agaseze interntionat” si aici am aflat si ca aceasta „agasare” are in spatele ei o admiratie si dorinta de a fi prieten cu celalalt, dorinta ce era greu de pun in cuvinte si se manifesta prin actiuni acre pe celalalt il enervau.

Dar, la mijlocul orei, deodata am intrat in „epoca fara cuvinte”, un timp in care omenirea nu avea cuvinte, nici macar sunete, asa ca…fiecare dintre ei a trebuit sa „se prezinte” pe o foaie de hartie” fara sa vorbeasca.Dupa ce am terminat cu totii „tablourile” in care puteam vedea desenate inimioare, carti, muzica, tehnologie, imbratisari si multe alte reprezentari grafice care il reprezentau pe fiecare, am dezbatut cum a fost sa comunicam fara cuvinte, cum ar fi sa exprimam ce simtim in alt fel ?Unora li s-a parut dificil, altora usor, pentru ca suntem atat de diferiti, dar cu totii am simtit cat de multa putere au cuvintele prin modul in care le folosim fata de noi si fata de ceilalti.

Si am vorbit si despre borcanul de muraturi de la magazin.Ce legatura este intre borcan si comunicare intre semeni?Am povestit cu ei ca , asa cum borcanul cu muraturi are pe el o eticheta pe care scrie ce contine, dar si cand expira, la fel si noi cand aruncam vorbe jignitoare lipim etichete pe fruntea altora, etichete care il fac poate pe acel copil, sa fie uneori, asemenea unui borcan de muraturi expirat.Pentru ca un borcan ce contine produse expirate, neconforme, nu mai este cumparat de nimeni, si este considerat nefolositor, nevaloros.

De ce este important sa deosebim vorba si fapta de om ? De ce sa exersam in a nu pune etichete ?De ce sa fim atenti la ce ne spune inima noastra?

Si inainte de a ma desparti de copilasi le-am dat doua provocari : una de a pastra foaia in care s-au prezentat si reprezentat si a face urmatorul exercitiu in aceasta saptamana: de fiecare data cand folosesc catre altcineva o vorba care doare, umileste, jigneste sau fac o fapta care raneste sa rupa putin din foaie, iar de fiecare data cand isi repara vorba si/sau fapta sa lipeasca foaia cu banda acolo unde au rupt-o.

Despartirea de final a fost pe alese:  fie o strangere de mana, fie un salut mai „smecher” , fie o imbratisare, fiecare a cerut prin gesturi ceea ce a considerat ca a avut nevoie de la mine.

Astazi dupa ce am asimilat din energia lor, mi-am dat seama inca odata cat de departe suntem in a constientiza cum comunicam cu adevarat, caci, comunicarea prin cuvinte este doar 7%, restul paraverbalul si nonverbalul ramanand, din pacate, intr-un colt prafuit si rareori accesat.

Oare cand vom invata in scoli sa ne conectam la suflet, sa nu fim doar un nume pe o hartie?

Draga om mare, daca ai citit acest articol, te provoc sa te conectezi la copilul tau si la copilul din tine si sa comunici cu el, dar fara cuvinte !

Cum?

Scrie pe o foaie de hartie cele trei provocari pentru fiecare seara, timp de minim o saptamana:

1.Deseneaza cum si ce simti seara, dupa o zi de munca

2. Stati imbratisati 3 minute, fara cuvinte

3. Priviti-va in ochi , cu palmele unite ale tale in palmele copilului tau, timp de 2 minute

La final spune ce ai simtit: ai simtit rosu, ai simtit un zbor, ai simtit cum?

Cuorile sunt simtire, cuvintele primesc putere, putere din sufletul si gandul tau!

 

 

Share Button
Anca
Specialist Relatii Publice si Comunicare, formator in comunicare sustin importanta unui PR de calitate pentru antreprenoriatul romanesc.Educatia clientului si a antreprenorului inspre o comunicare eficienta si obiectiva este un drum spre care am pornit.O campanie de comunicare si PR nu se limiteaza doar la social media, ci exploreaza si exploateaza intregi comunitati sociale, creand evenimente, branduri si servicii care raman in sufletul si mintea clientului.
http://www.ancaradubasarab.ro

Lasă un răspuns

Top